Over Nanosmid
Een digitale werkplaats waar ambacht en algoritme samenkomen.
Foto: Werkplaats of detail van werkstuk
Portretfoto
Albert Skibinski
Ik ben industrieel ontwerper met een achtergrond aan de TU Delft. Naast mijn werk als ontwerper ben ik hobby-meubelmaker en werk ik aan het snijvlak van fysiek ontwerp, ambacht en algoritmes.
Wat begon als frustratie over standaardmeubels die net niet pasten, is uitgegroeid tot een werkwijze waarin ik meubels ontwerp die bestaan in twee vormen: als zorgvuldig vervaardigd fysiek object, en als open parametrisch ontwerp.
Mijn werkplaats is klein, mijn productie beperkt. Elk meubel dat ik maak is een individueel stuk, geen serieproductie. Maar door de ontwerpen ook als open bouwplan beschikbaar te maken, kunnen andere makers ermee aan de slag.
Waarom Ambacht + Algoritme?
Ontwerpen die goed doordacht zijn
Als industrieel ontwerper ben ik getraind om problemen te analyseren en oplossingen te ontwerpen die functioneel, mooi en haalbaar zijn. Elk meubel begint met een ontwerpvraag: hoe creëer je veel opbergruimte zonder visuele massa? Hoe maak je iets stevig zonder lomp te worden?
Open ontwerpen voor andere makers
Niet iedereen wil een meubel kopen. Sommigen willen het zelf maken, aanpassen, of leren van het ontwerpproces. Door volledige werktekeningen en zaaglijsten beschikbaar te maken, maak ik het ontwerp toegankelijk voor anderen.
AI om varianten toegankelijk te maken
Een ontwerp is zelden perfect voor iedereen. Je woonkamer is 180 cm breed, niet 200. Je hebt 22mm multiplex, niet 18mm. Je wilt de klep links, niet rechts. Met traditionele tekeningen betekent dat: helemaal opnieuw tekenen. Met parametrische ontwerpen en AI worden varianten triviaal.
Programmable Furniture
Ik zie mijn ontwerpen als "programmable furniture": niet vastgelegd in statische tekeningen, maar beschreven als regels en verhoudingen. De AI-assistent is een interface om die parameters aan te passen. Het is een experiment in hoe we meubelontwerp kunnen democratiseren.
Werkwijze
Elk project begint met een ontwerpvraag. Voor de zit-/opbergbank was dat: hoe maak je een bank die compact genoeg is voor een kleine woonkamer, maar toch veel opbergruimte biedt en niet lomp oogt?
Ik schets, teken in CAD, maak prototypes. Zodra het ontwerp goed voelt, werk ik het uit in volledige werktekeningen. Dan bouw ik het eerste exemplaar in mijn werkplaats. Dat eerste stuk is altijd een test: waar zijn de uitdagingen? Welke verbindingen werken goed? Wat moet anders?
Als het ontwerp solide is, beschrijf ik het parametrisch: welke afmetingen kunnen variëren? Welke verhoudingen blijven constant? Hoe beïnvloedt een andere paneeldikte de rest van het ontwerp? Die logica vertaal ik naar de AI-assistent.
Het eindresultaat is een ontwerp dat bestaat als fysiek meubel (dat ik op aanvraag maak) én als open bouwplan met AI-ondersteuning voor varianten.
Toekomst
Nanosmid is een doorlopend experiment. De zit-/opbergbank is het eerste project in deze vorm, maar er komen meer. Elk nieuw meubel dat ik ontwerp, zal beschikbaar zijn als fysiek object én als open bouwplan.
Ik ben benieuwd wat makers met deze ontwerpen doen, welke varianten ontstaan, en hoe de AI-assistent zich ontwikkelt. Dit is versie 1.0 van een langetermijnvisie op open, parametrisch meubelontwerp.
Contact
Voor vragen over fysieke meubels, bouwplannen, maatwerk of samenwerkingen:
Werkplaats overzicht
Detail werkstuk of schets